Noul format al Cupei României Betano, implementat din sezonul 2022/23, a avut un impact pozitiv major asupra competiției de tradiție a fotbalului românesc.
Decizia de a schimba modul de desfășurare a competiției a fost luată de Federația Română de Fotbal cu ajutorul partenerului Hypercube, care a remodelat competiții europene și mai multe campionate de pe continent, inclusiv UCL, și în urma consultărilor cu toate părțile interesate, cluburi, AJF-uri, deținători de drepturi, jurnaliști, suporteri și sindicatul jucătorilor.
Caracteristicile noului format pot fi rezumate în 5 puncte majore, după care vom descoperi împreună top 3 cifre despre impactul spectaculos al noului format asupra competiției:
- Competiția debutează cu o fază regională, în care reprezentantele județelor țării sunt împărțite în 7 zone, rezultând 7 câștigătoare regionale care merg în turul 2.
- Șaisprezecimile de finală au fost înlocuite de un play-off, urmat imediat de o fază a grupelor, în care intră direct și cele mai bune 8 echipe din Liga 1.
- În această rundă, cele 24 de echipe rămase în competiție sunt împărțite în 4 grupe de câte 6, câte două din urnele valorice 1, 2 și 3.
- Rezultă, astfel, trei meciuri pentru fiecare echipă, cu câte o adversară din fiecare urnă valorică.
- Cupa României se încheie cu fazele ”sferturilor”, semifinalelor și finala, disputate toate într-o singură manșă.
50% creștere a audiențelor pe Cupa României!
Sezonul 2022/23, primul cu noul format, a însemnat o creștere a audiențelor cu peste 50% comparativ cu edițiile anterioare. Astfel, audiența totală pentru prima ediție în formatul inovator a fost de 9,9 milioane, față de 6,3 milioane (ediția 2021/22) și 6,6 milioane (ediția 2020/21).
Cupa României Betano a presupus mai multe meciuri cu miză și, implicit, mai multe partide au fost transmise, aducând tot mai mult fotbal aproape de public. Acesta este principalul motiv pentru această creștere spectaculoasă, ediția trecută presupunând 43 de meciuri transmise, față de doar 25, respectiv 27, în sezoanele anterioare.
De trei ori mai multe meciuri cu audiențe de top
În edițiile 2020/21 și 2021/22 ale Cupei României, doar 5 meciuri, cu ocazia fiecărui sezon, au reușit să depășească pragul de 300.000 la nivelul audienței. În noul format, nu mai puțin de 14 meciuri au intrat în categoria celor cu audiențe de top, peste această bornă!
Un exemplu edificator: meciul U Cluj – CFR Cluj, din faza grupelor 2022/23, a avut audiență mai mare decât fiecare din finalele edițiilor 2020/21 și 2021/22!
De două ori mai mulți spectatori în tribune
Pe stadioane, efectul noului format a fost în același trend. Pentru relevanța analizei comparative, au fost puse față în față mediile de spectatori din:
- faza grupelor sezon 2022/23 – NOUL FORMAT
- șaisprezecimi și optimi sezon 2020/21
Asta pentru că sezonul 2021/22 a fost desfășurat pe timpul pandemiei, cu efectele cunoscute asupra prezenței spectatorilor pe arene, același lucru fiind valabil și pentru semifinalele și finala sezonului 2020/2021.
Ei bine, media de spectatori pentru noul format, faza grupelor 2022/23, a fost 4.217 fani, față de doar 1.980 suporteri pentru sezonul 2020/21! De două ori mai mulți spectatori în tribune!
Am avut 6 meciuri cu peste 10.000 de fani pe stadion, în ediția 2022/23, în vreme ce în ediția 2020/21 o singură partidă a depășit această valoare reper!